Odkdy evidovat tržby

Fáze postupného náběhu evidence tržeb dle klasifikace NACE.

Postupný náběh evidence tržeb

 

Zákon o evidenci tržeb nabyl platnosti vyhlášením ve Sbírce zákonů dne 13. dubna 2016. Účinnosti nabyl prvním dnem osmého kalendářního měsíce po dni jeho vyhlášení (1. prosince 2016), s výjimkou ustanovení § 10 až 17 a § 32, která nabyla účinnosti prvním dnem pátého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení (1. září 2016).

Evidence tržeb byla spuštěna ve 4 fázích. Od 1. prosince 2016 evidují poplatníci, kterým plynou tržby z poskytování ubytovacích a stravovacích služeb, od 1. března 2017 poplatníci, kterým plynou tržby z maloobchodu a velkoobchodu, do 3. fáze spadají ostatní činnosti, například svobodná povolání, doprava, zemědělství, a do 4. fáze vybraná řemesla a výrobní činnosti. Není podstatné, zda tržby pochází z hlavní či vedlejší podnikatelské činnosti.

Nálezem Ústavního soudu ze dne 12. prosince 2017 sp. zn. Pl. ÚS 26/16 se uplynutím dne 28. února 2018 ruší část ustanovení § 37 zákona o evidenci tržeb, čímž dochází k tomu, že tržby, které pocházejí z činnosti spadající do 3. či 4. fáze evidence tržeb, zůstávají v režimu dočasně vyloučených tržeb. Poplatníkům, kteří takové tržby přijímají, tedy nevznikne povinnost tyto tržby evidovat v původně deklarovaných termínech, tj. od 1. března 2018 (třetí fáze) a od 1. června 2018 (čtvrtá fáze). V současné době probíhá příprava novely zákona o evidenci tržeb, v níž bude mimo jiné upravena problematika evidence tržeb pocházejících z těchto činností (včetně určení okamžiku vzniku povinnosti evidovat tržby).

Aktuální informace k dané problematice budou průběžně zveřejňovány na webu etržby (konkrétně na http://cs/novinky).

Podnikatelé mají povinnost evidovat tržby z jednotlivých činností následovně:
Fáze evidence tržeb

1. fáze (od 1. prosince 2016) - stravovací a ubytovací služby
  • NACE 55 - Ubytování (většinou krátkodobé ubytování, hotely, kempy, penziony, tábořiště, ubytovny…)
  • NACE 56 - Stravování a pohostinství, jde-li o stravovací služby - (podnikatelé, kteří nabízejí jídla a nápoje k okamžité konzumaci na místě, tj. restaurace, hospody, kavárny, kantýny…)

Základní vymezení stravovací služby:

  1. „Provozovna pro účely stravovací služby“
    • Poskytování restauračních a stravovacích služeb je podmíněno existencí provozovny, kde jsou tyto služby poskytovány. Provozovnou je třeba chápat prostorově ohraničené místo, které má plně k dispozici konkrétní provozovatel pro účely výkonu své činnosti, buď to na základě vlastnických práv či povolení skutečného vlastníka (musí se jednat o veřejně nesdílený prostor). Není podstatné, zda se jedná o stavebně ohraničený prostor (typicky budova – nemovitost), ale je možné takto rozumět i prostor veřejného prostranství – pokud je vhodným způsobem ohraničen a tím pádem je v zásadě zamezeno využívání běžným kolemjdoucím – typicky předzahrádka. Rovněž se může jednat o jídelní vůz ve vlaku apod.
    • Současně v tomto prostoru jsou zajišťovány alespoň některé z následujících doplňkových služeb (stoly a židle, vytápění/klimatizace, toalety, šatna, mytí nádobí, úklid prostor…).
  2. Možnost volby způsobu prodeje (byznys model provozovatele)
    • Pokud provozovatel nabízí v rámci svého obchodního modelu možnost prodeje „s sebou“ nebo i pro přímou konzumaci v prostorách provozovny, a to na základě rozhodnutí zákazníka, je nutné tyto situace rozlišit. Pokud dochází na základě rozhodnutí zákazníka k jinému rozsahu poskytovaných doprovodných služeb (např. jiný vhodnější obal pro odnesení s sebou apod.) nejedná se v zásadě o stravovací službu, ale o dodání zboží. Pokud charakter jídla (zvolený obchodní model) nevyžaduje pro odnesení s sebou nebo konzumaci na místě zvláštní zacházení – jedná se vždy o dodání zboží (např. zmrzlina v kornoutu, popkorn v krabici, párek v rohlíku apod.).

Nesplní-li činnosti zařazené v kategorii NACE 56 podmínku stravovacích služeb, zařazují se do 3. fáze evidence tržeb.

Bližší podrobnosti k vymezení stravovací služby a zařazení jednotlivých činností, při nichž je poskytováno stravování, do příslušných fází, najdete v materiálu Obchodní modely a situace, při nichž dochází k prodeji potravin, a jejich zatřídění pro účely evidence tržeb.

2. fáze (od 1. března 2017) - maloobchod a velkoobchod
  • NACE 45.1 - Obchod s motorovými vozidly, kromě motocyklů
  • NACE 45.3 - Obchod s díly a příslušenstvím pro motorová vozidla, kromě motocyklů
  • NACE 45.4 - Obchod s motocykly, jejich díly a příslušenstvím
  • NACE 46 - Velkoobchod, kromě motorových vozidel
  • NACE 47 - Maloobchod, kromě motorových vozidel (vč. stánkového prodeje, prodeje na tržištích…)

3. fáze - ostatní činnosti, například se jedná o:

  • NACE 56 - Stravování a pohostinství, jde-li o tržby z dodání zboží (tržby, které nejsou stravovací službou, tj. zmrzlina v kornoutu, popkorn v krabici, párek v rohlíku…)
  • NACE 45.20 – Opravy a údržba motorových vozidel, kromě motocyklů (autoservisy)
  • NACE 49.32 - Taxislužba
  • NACE 49.10 - Železniční osobní doprava meziměstská
  • NACE 49.41 - Silniční nákladní doprava
  • NACE 10.7, 10.1,… - Podnikatele ve výrobě (pekaři, cukráři, řezníci…)
  • NACE 86, 69.1, 75.0,… - Svobodná povolání (lékaři, právníci, veterináři…)
  • a další

4. fáze - vybraná řemesla a výrobní činnosti
  • NACE 13 - Výroba textilií
  • NACE 14 - Výroba oděvů
  • NACE 15 - Výroba usní a souvisejících výrobků
  • NACE 16 - Zpracování dřeva, výroba dřevěných, korkových, proutěných a slaměných výrobků, kromě nábytku
  • NACE 17 - Výroba papíru a výrobků z papíru
  • NACE 20.4 - Výroba mýdel a detergentů, čistících a leštících prostředků, parfémů a toaletních přípravků
  • NACE 22 - Výroba pryžových a plastových výrobků
  • NACE 23 - Výroba ostatních nekovových minerálních výrobků
  • NACE 25 - Výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků, kromě strojů a zařízení
  • NACE 31 - Výroba nábytku
  • NACE 32 - Ostatní zpracovatelský průmysl (výrobci her a hraček, sportovních potřeb, hudebních nástrojů…)
  • NACE 33 - Opravy a instalace strojů a zařízení
  • NACE 43 - Specializované stavební činnosti (např. elektrikáři, obkladači, malíři, pokrývači…)
  • NACE 95 - Opravy počítačů a výrobků pro osobní potřebu a převážně pro domácnost (hodinový manžel, opravář počítačů…)
  • NACE 96 - Poskytování ostatních osobních služeb (např. kadeřnice, maséři, kartářky…)

Nálezem Ústavního soudu ze dne 12. prosince 2017 sp. zn. Pl. ÚS 26/16 se uplynutím dne 28. února 2018 ruší část ustanovení § 37 zákona o evidenci tržeb, čímž dochází k tomu, že tržby, které pocházejí z činnosti spadající do 3. či 4. fáze evidence tržeb, zůstávají v režimu dočasně vyloučených tržeb. Poplatníkům, kteří takové tržby přijímají, tedy nevznikne povinnost tyto tržby evidovat v původně deklarovaných termínech, tj. od 1. března 2018 (třetí fáze) a od 1. června 2018 (čtvrtá fáze). V současné době probíhá příprava novely zákona o evidenci tržeb, v níž bude mimo jiné upravena problematika evidence tržeb pocházejících z těchto činností (včetně určení okamžiku vzniku povinnosti evidovat tržby).

Aktuální informace k dané problematice budou průběžně zveřejňovány na webu etržby (konkrétně http://cs/novinky).

Evidované tržby z činnosti malého rozsahu – tzv. minoritní činnosti - které by měly evidenční povinnosti podléhat dříve než tržby z hlavní činnosti, nemusí podnikatel evidovat, pokud:

  • nejsou realizovány v samostatné provozovně, tzn. minoritní činnost je realizována ve stejné provozovně jako činnost hlavní, a zároveň
  • tvoří maximálně 49 % z celkových plateb této provozovny a současně v této provozovně nepřevyšují částku 175 000 Kč.

Pro posouzení uvedených kritérií jsou vždy zohledňovány platby přijaté poplatníkem v rámci jedné provozovny, které zároveň splňují formální a materiální náležitosti evidované tržby ve smyslu ZoET, a to za předcházející kalendářní rok. Má-li podnikatel v jedné provozovně minoritních činností více, potom se pro posouzení výše uvedených kritérií tržby z minoritních činností sčítají.

V případě, že podnikateli vznikne povinnost začít evidovat tržby z hlavní činnosti, automaticky musí ve stejném okamžiku začít evidovat i tržby z minoritní činnosti.

Nálezem Ústavního soudu dochází od 1. 3. 2018 rovněž ke zrušení § 5 písm. b) zákona o evidenci tržeb, tedy se povinnost evidovat tržby nebude vztahovat na platby kartou, a to nejen online transakce prováděné např. prostřednictvím platební brány, ale rovněž platby kartou prostřednictvím platebních terminálů, pročež vyvstává otázka, zda pro účely posouzení výše plateb splňujících formální znaky evidované tržby přijatých v roce 2017 resp. v roce 2018, do souhrnu plateb za tato období zahrnovat i platby kartou.

Při posuzování splnění kritérií pro minoritní činnost bude akceptován postup, kdy poplatník určí výši plateb z minoritní činnosti tak, že pro účely posouzení formálních znaků evidované tržby aplikuje (i na období před účinností změn provedených nálezem Ústavního soudu) ustanovení zákona o evidenci tržeb ve znění od 1. 3. 2018, tedy do souhrnu plateb platby kartou nezahrne.

Další informace naleznete v Metodickém pokynu k aplikaci zákona o evidenci tržeb a v Doplnění Metodického pokynu k aplikaci zákona o evidenci tržeb o posouzení možnosti zahájení evidence tržeb z „minoritní“ činnosti poplatníka až v pozdější fázi, než kam spadá povinnost tuto činnost evidovat podle klasifikace NACE.

Nacházíte se zde: